Letní Interview: Fotograf přímo ze srdce Bangladéše

Tento článok sme robili pôvodne pre iný Blog, ale fotka sa dotýka marketingu tiež, takže to uverejňujeme aj tu.

Dnes je den, když jsem si našla čas klást otázky přímo nášmu Bangladéšskemu fotografickému esu a mladému talentu Ahmedovi Rezwanovi. Ahmed žije v Bangladéši již od narozění a tenhle svět pozná jako svojí vlastnou dlaň.

Jak se teď cítiš?

Fajn.

Můžeš mi popísat víc tenhle pocit?

Cítit se na co?

Možná jako fotograf nového milenia, který změní tenhle svět?:-)

Cítim se velkolepo, že můžu být fotografom téhle generace. Miluji věci, které se okolo mně dějí, miluji klíčové momenty v životě, miluji tradice a vždy mi je ctí, když je dodržujem a také miluji svoji kulturu a její lidé.

Myslím jsi, že jen láska a pomoc muže změniť tenhle svět. Věrím v to, že pokud pomužeme každému člověku, svět se pohne lepším směrem. ( to věríme oba:-) – pozn. autorky

Co mi víš povědat o svém životě a o životě v Bangladéši? Žiješ tam od narození?

Moje dětstvo jsem strávil v domě a na malém pozemku, nikdy mi nebylo dovoléno íst mimo tohto prustoru. Dá se povedat, že moje dětstvo je typické dětstvo dítěte, které bylo narozeno v městském prostredí. V mestách je dovoleno hrát se poobedě a když je svátek, je dovoleno se hrát celý den.

Dnešní dni postrádam svoji mámu.. a také postrádam hru na malém pozemku před mojím domem.

Ale teď.. se můžeš hrát s fotografií. To je také druh hry.

Áno, jasné:-) Právě teď se pokouším hrát tuhle hru, pro mně to je však více než hra, pro mně znamená tato hra umění, které prociťuji den co den a užívam jsi ho.( Můžeš napsat, že jsem padl do lásky s fotografií:-) Oh.. tohle je “crazy”, ale pokračujeme. – pozn. autorky
Mé umění je také inspirováno slobodou bojovníku naší země a všeho svätého, co vede moji krajinu k nezávislosti. Teď například jsem vděčný internetu za to, že dnes ti můžu poskytnout Interview, jinak jsem velmi zaneprázdnen, rád cítim tep života Bangladéša a jsem hrdý, že jsem součastí nezávislé krajiny, která je vždy mou inspirací.

Život v Bangladéši je celkom pěkný pro střední vrstvu.

 

Co tě inspiruje teď? Co ti dáva křídla a co robí tvoji práci lepší?

Především je to senior fotograf  Rakib Hasan Sumon, který mně poslednú dobu přesvědčil například o důležitosti fotografie mobilními zařízeními ( Mobile Devices ). Všechno potřebuje čas, vášeň a tvrdú prácu. Také můj brat Ikram Ahmed Pushon a moje sestra Zeentar Zoarder Ripamně inspirují.
Kdyby jsem mněl si vzít například jen příklad z minulosti, v časech kdy nebyli moderné technologie, fotografi 19.teho století mněli jen limitované možnosti z toho, co ja mám teď, vždyť já disponuji teď lepším mobilním telefonem jako byli v těch časech filmové kamery.

Mužeš mně volat.. pouliční fotograf, fotograf ulic,  z času načas se zaoberám makrami, zátišími, portrétmi.. a abstraktami.

Kde se v tobě bere tenhle talent? Vím, že ho musí člověk dostat “shora”, ale či někdo v tvoji rodině byl talentovaný?

Myslím jsi, že jsem ho dostal jako dar od mámy a otce.

Proč? Byli tvoji rodiče také umělcami?

Můj otec měl vztah k rodinným fotografiím, ktoré fotil a dokonce mněl i rodinní studio a moje máma ho v tom podporovala, dá se povedat že ve všem, co viděli její oči a mněla před sebou. Moje máma bola také umělkyní a od 12. roku mněla v ruce ceruzku a neustále něco tvořila. Ale když byla starší, moje stará máma ju v tvoření stopla, protože jsi myslela, že porušuje náboženství. Dokonce ji bránili jít na uměleckou školu. Proto jsi myslím, že umění je něco, co se ku mně dostalo genetickou cestou.

Co si myslíš o Europanech?

Myslím jsi, že jste tam přátelskí a praktickí. My tu máme europskú kulturu rádi ale víme i že každá europská krajina má odlišní kulturu. Co však můžu povídat o evropanech všeobecně je, že respektuji naši práci a nepodceňuji lidský život.

Kdyby jsi mi mohl povedat ( po Asii ), která z kultur kontinentu našeho světa tě ovlyvnila nejvíc?

Například o europském umění nevím hodně, ale v dětstve jsem slyšel o Francii a také jsem četl knižku z Francie a tak můžu řeknout, že se mi Francouzské umění líbí. 
Ještě posledná otázka, jak jsi to myslel s tím “middle class” ( střední vrstvou – pozn. autorky )

Že v Asii jsou lidé respektováni podle příjmu. Když tu máte příjem, můžete se lépe bránit legálni cestou a chránit jsi tak svou čest. ( takhle to máme ale i v Evropě – pozn. autorky )Například kvalitní vzdelání a lekářská pomoc je pro střední vrstvu finančně náročná položka. Například právně to myslím tak, že můžete vaši peníze minout bez jakékoliv korupce. ( Ahmed ma po témhle ubezpečuje, že tuhle část nemusím psat, že je to pro její krajinu negativum. Ubezpěčila jsem ho, že se na to pozerám jinak a že by to mohlo pomoct věci, když problémy pomenujeme pravým jménem. )

fotografie_na_stenu_pirko_na_prodej_wallart-obyvacka-obraz-nastenu.jpg
Se zbírky A. Rezwana: čírnobíla fotografie Feathers. Jeho umění si teď mužete zakoupit i v našem uměleckém Shopu. Vše jsou autorské originály.

Okrem jiného se ospravedlňuji za preklepy, píšem tohle jako Slovenka takže každá oprava se ráta. Tenhle článek vznikl z naši osobní iniciativy a na podporu umění v Čechách a na Slovensku jako zahraniční spolupráca mladých autorů.

V spolupráci s: A. Rezwan.
Interview: J. Guothova. Copyright 2016. Respektujte prosím Copyright a autorské práva autorů.

about.me/janaguothova
Linkedin: www.linkedin.com/in/janaguothova

Leave a Reply

